Máte-li zájem o školení SPC - statistická regulace procesu, klikněte na tento odkaz: https://www.prokvalitu.cz/detail/spc-stat-regulace-procesu-2/?form=1
Zde je "ochutnávka" školení - jak může téma vypadat ve Vaší firmě - příběh inspirovaný reálným otevřeným kurzem.
„Pecka! Pět kluků z našeho oddělení kontroly kvality a náš šéf můžeme jet na dvoudenní výjezdní školení. Téma je sice něco se statistikou (asi opruz), ale hlavně budeme moct přespat na hotelu a večer jít do města zapařit! To bude velká akce!“
Školení SPC (statistická regulace procesu a způsobilost) je pořádáno jako otevřený kurz pro zájemce z různých firem. Zájem o toto téma je velký a je přítomno 15 lidí, což je maximální počet kapacity školicí místnosti. Velkou část skupiny tvoří šest pracovníků kvality strojírenské firmy dodávající komponenty do automobilového průmyslu.
„Zatím to vypadá, že by mohlo být zábavné i školení. Už seznamovací kolečko bylo zajímavé v tom, že jsme se veselou formou o každém dozvěděli i něco navíc. Třeba se večer k nám ještě někdo z účastníků přidá.“
Statistika bývá strašákem pro spoustu lidí. Snažíme se ukázat si, že praktická statistika není žádná složitá věda a každý jí může porozumět. Posluchači aktivně spolupracují a prakticky se přesvědčují o tom, že většinu věcí ze základní statistiky používají i v běžném životě a ostatní je věcí selského rozumu.
„Hned na úvod pustil lektor zábavné video. Měl jsem strach z toho, že budeme muset počítat podle složitých vzorců, ale u videa jsem se tak zasmál, že mě strach z toho tématu docela opustil.“
Následuje první praktický příklad vycházející z reálné situace ve firmě. Je důležité, aby základy všichni správně pochopili, proto si u příkladu ještě některé věci opakujeme a znovu vysvětlujeme. Potom pokračujeme blokem pojednávajícím o sběru a záznamu dat.
„Tentokrát nám četl lektor úryvek z knihy. Knihu napsal lékař podle reálných příběhů. Bylo to drsné. Pan školitel nám ukázal, že když se nezaznamenávají údaje podle toho, jak je předepsáno, tak to může vést až ke smrti nevinného člověka. Byl to fakt hustý příklad, když si uvědomím, že je člověk někdy v nemocnici ponechán napospas cizím lidem. Pak si vzal slovo náš šéf a doplnil, že přesně stejný problém s disciplínou při záznamu hodnot z výroby jsme řešili i v naší firmě. Prý kvůli tomu loni zakoupili zbytečně nějaký stroj za tři miliony korun. Já jsem ve firmě jen rok, tak jsem to nevěděl. Ale už chápu, proč jsme nedostali půlroční prémie. Budeme u nás ve firmě muset dohlížet nad správným sběrem a záznamem dat. Byla to hodně poučná ukázka.“
Na dalších praktických příkladech a zábavné videoukázce si ukazujeme všechny aspekty praktické statistiky tak, aby všichni posluchači byli schopni pochopit princip SPC a hodnocení způsobilosti procesu. První den školení zakončujeme úvodem do SPC a početním příkladem, který řeší posluchači ve skupinách.
„Viděli jsme další zábavnou ukázku z filmu, kde nám lektor ukázal princip regulačního diagramu a důležitost průběžného sledování procesu. Ačkoliv během školení musíme počítat, tak to nejsou žádné složité výpočty. Mám k tomu chytrý telefon, i když šéf to má většinou rychleji vypočteno z hlavy. Ale jednou jsem ho nechtěně zmátnul. Udělal jsem na mobilu chybu a on začal o svém výsledku pochybovat :-). První den školení mě fakt bavil, ale teď už je čas to večer s kolegy zapít.“
Druhý den začínáme kreativním opakováním. Je důležité po náročném večeru opět získat pozornost všech posluchačů a hlavně zopakovat ty nejpodstatnější věci, které se ještě nedostaly všem pod kůži. I ti nejospalejší se nakonec dostávají do provozní teploty. Po opakování pokračujeme dalšími praktickými příklady.
„Zpočátku se mi to zdálo složitější než včera, ale pak jsem se do toho dostal. Naštěstí jsme to večer moc nepřeháněli, ale bylo to super. Seznámili jsme se i s kolegy a kolegyněmi z jiných firem a nakonec jsme zašli i na bowling.“
Následuje téma způsobilosti procesu. Všichni už jsou trochu unaveni, ale na druhou stranu již ovládají potřebné základy statistiky a vše velice dobře chápou. Příklady ve skupinách zvládají bez větších obtíží. V závěru ještě využívají čas pro praktické dotazy k tématu.
„Školení bylo přínosné. Líbil se mi způsob výkladu, praktické ukázky a zapojení do výkladu. Bylo super, že nešlo pouze o teorii a výpočty dle vzorečků. Školitel měl velmi příjemné vystupování. Doufám, že se budu moci zúčastnit i dalšího podobného školení v oblasti kvality.“